Terma dan Syarat
Abdel & Coptokil
(ABDEL SDN BHD 1366391-H)
Terma dan syarat ini terpakai kepada semua pelanggan Abdel & Coptokil yang membuat
tempahan melalui Laman Web, Whatsapp, Instagram, Panggilan Telefon atau E-mel.
Pelanggan dianggap bersetuju menerima terma dan syarat seperti berikut:
PERKHIDMATAN PEMBERSIHAN MENDALAM FABRIK, PEMBASMIAN KUMAN
DAN PERKHIDMATAN KAWALAN PEROSAK
1. Tempahan minimum untuk setiap tempahan ialah RM160.
2. Abdel & Coptokil mempunyai hak untuk membuat pengaturan yang berbeza daripada sebut
harga awal jika terdapat perubahan mendadak dalam sebut harga mengikut keperluan
pelanggan.
3. Sebarang perubahan dalam sebut harga akan dibincangkan bersama pelanggan sebelum
meneruskan perkhidmatan.
4. Jika premis pelanggan berada di tingkat atas dan tidak mempunyai sebarang perkhidmatan
lif, caj tambahan sebanyak RM30.00 akan dikenakan kepada pelanggan ( kutipan tunai oleh
pasukan operasi). Jika bayaran letak kereta dikenakan di premis pelanggan, Abdel & Coptokil
mempunyai hak untuk menuntut caj bayaran letak kereta kepada pelanggan.
5. Bagi perkhidmatan cucian dalaman fabrik, Abdel berhak untuk tidak meneruskan
perkhidmatan sekiranya barangan tersebut tidak sesuai untuk dibersihkan. Kami tidak akan
meneruskan kerja pembersihan jika ketiadaan akses air dan soket elektrik atau jika terdapat
sebarang gangguan daripada syarikat lain semasa perkhidmatan pembersihan.
6. Bagi perkhidmatan kawalan perosak, Coptokil berhak untuk tidak meneruskan
perkhidmatan sekiranya keadaan rumah berbeza daripada yang telah diterangkan semasa
perbincangan dengan wakil syarikat kami. Kami tidak akan meneruskan kawalan perosak
sekiranya terdapat sebarang gangguan daripada syarikat lain semasa perkhidmatan.
Sekiranya keadaan rumah berbeza daripada apa yang telah diterangkan semasa perbincangan
dengan wakil syarikat kami, Coptokil akan terus menghubungi pelanggan untuk
membincangkan langkah seterusnya yang boleh diambil.
7. Bagi perkhidmatan pembasmian kuman, Abdel berhak untuk tidak meneruskan
perkhidmatan jika tiada palam elektrik atau jika terdapat sebarang gangguan daripada
syarikat lain semasa perkhidmatan pembasmian kuman. Semasa perkhidmatan, pelanggan
perlu berada di luar premis dan hanya memasuki premis semula selepas 30 hingga 40 minit.
Pasukan Abdel akan memakai PPE penuh semasa perkhidmatan (kes khusus) dan kami tidak
akan bertanggungjawab jika pelanggan tidak mematuhi peraturan dan memasuki premis
semasa perkhidmatan nyah kuman.
TEMPAHAN DAN PEMBAYARAN
1. Tempahan perlu dibuat sekurang-kurangnya 3-5 hari lebih awal sebelum perkhidmatan
pembersihan, pembasmian kuman dan kawalan perosak.
2. Bayaran penuh perlu dibuat untuk tempahan bawah RM5000. Deposit 50% dikenakan
untuk pesanan melebihi RM5000.
3. Bayaran perlu dibuat pada hari tempahan yang sama untuk pengesahan perkhidmatan.
4. Pembayaran boleh dibuat melalui platform dalam talian (Yezza, saluran perbankan syarikat,
dan QR Pay).
5. Pembayaran boleh dibuat melalui cek kepada Abdel Sdn Bhd setelah kerja selesai. Untuk
pembayaran cek, pelanggan perlu bertanggungjawab terhadap tindakan undang-undang jika
cek ditolak.
6. Bagi pelanggan korporat yang menerima invois daripada Abdel Sdn Bhd, bayaran perlu
dibuat dalam 30 hari selepas tarikh perkhidmatan selesai. Adalah disahkan bahawa pelanggan
bersetuju untuk membayar caj kelewatan pembayaran selepas menerima invois; dalam
jumlah yang mewakili pembayaran terkumpul yang perlu dibuat.
7. Kami hanya menerima bayaran dalam Ringgit Malaysia sahaja.
ADUAN DAN TUNTUTAN
1. Pelanggan yang tidak berpuas hati perlu membuat aduan rasmi kepada wakil khidmat
pelanggan Abdel & Coptokil dalam tempoh 24 jam selepas perkhidmatan selesai.
2. Untuk pembersihan dalam fabrik, pembasmian kuman dan kawalan perosak, pelanggan
perlu hadir sebelum dan selepas perkhidmatan bagi memastikan semakan kualiti dapat dibuat.
Jika pelanggan tidak berpuas hati dengan keputusan semasa perkhidmatan atau membuat
aduan dalam 24 jam selepas perkhidmatan selesai, pelanggan layak untuk meminta sesi
ulangan.
3. Abdel & Coptokil tidak akan menerima sebarang aduan yang dibuat selepas lebih daripada
24 jam selepas perkhidmatan selesai.
4. Kami menerima aduan dalam bentuk aduan bertulis (surat, e-mel, Whatsapp) atau
panggilan telefon terus ke pejabat kami. Aduan perlu dibuat dalam tempoh 24 jam selepas
perkhidmatan selesai.
5. Pelanggan perlu mengalihkan barang yang mudah pecah ke tempat yang lebih selamat.
Abdel & Coptokil tidak akan bertanggungjawab atas sebarang kehilangan. Jika terdapat
sebarang masalah semasa perkhidmatan, ia perlu dinyatakan semasa kami berada di premis.
6. Abdel tidak melakukan sebarang perkhidmatan pemulihan untuk fabrik, oleh itu
pengembalian warna fabrik TIDAK DIJAMIN.
Pelanggan perlu faham bahawa warna kusyen dan permaidani akan kelihatan tidak sekata
selepas dibersihkan kerana barang tersebut sudah lama. Lampu UV akan membuat warna
menjadi pudar dan pembersihan tidak akan mengembalikan warna asal barang. Kesan air
yang dah lama mungkin tidak akan muncul sebelum dibersihkan kerana ada kekotoran pada
permukaan kain yang menutupinya dan kesan itu mungkin tidak dapat ditanggalkan
sepenuhnya. Walau bagaimanapun, Juruteknik Abdel akan mencuba yang terbaik untuk
memberikan hasil yang baik tetapi pelanggan perlu memahami batasan ini yang ada dalam
kebiasaan semua operasi perkhidmatan pembersihan. Keputusan selepas pembersihan
mungkin berbeza untuk setiap pelanggan. Ini semua bergantung kepada faktor-faktor yang
disebutkan di atas.
7. Jika terdapat sebarang kerosakan pada harta pelanggan, Abdel akan cuba memperbaikinya
mengikut persetujuan bersama pelanggan.
8. Abdel & Coptokil tidak akan bertanggungjawab untuk:
Kelewatan untuk sesi servis akibat trafik sesak (kesesakan/kemalangan), kerosakan mesin,
servis yang tidak betul akibat kekurangan bekalan elektrik atau sumber air, atau jika terdapat
pihak ketiga yang menyebabkan servis perkhidmatan tergendala .
KEPUASAN PELANGGAN
1. Bersetuju bahawa pelanggan tidak layak untuk menerima semula wang pengembalian
penuh setelah pembayaran dilakukan.
2. Pelanggan yang tidak berpuas hati perlu membuat aduan rasmi kepada Abdel & Coptokil
dalam tempoh 24 jam selepas perkhidmatan selesai. Untuk pembersihan dalaman fabrik,
pelanggan perlu hadir sebelum dan selepas perkhidmatan bagi memastikan semakan kualiti
dapat dibuat. Jika pelanggan tidak berpuas hati dengan keputusan semasa perkhidmatan
pembersihan atau membuat aduan dalam masa 24 jam selepas perkhidmatan selesai, Abdel
akan membuat servis ulangan kepada item bergantung pada kekosongan slot yang ada. Oleh
itu, pelanggan perlu memberi kebenaran kepada Abdel Technician untuk mengulangi
perkhidmatan. Abdel tidak akan menerima sebarang aduan yang dibuat selepas lebih
daripada 24 jam selepas perkhidmatan selesai.
3. Abdel tidak akan melakukan lebih daripada satu pengulangan pembersihan.
PEMBATALAN PERKHIDMATAN
1. Pelanggan layak membuat pembatalan perkhidmatan 48 jam sebelum sesi yang
dipersetujui.
2. Pelanggan bersetuju untuk membayar 20% daripada jumlah asal yang dibayar sebagai
yuran pembatalan, jika pembatalan dibuat dalam masa 24 jam dari masa dan tempat yang
dipersetujui.
3. Pelanggan bersetuju untuk membayar 20% daripada jumlah asal yang dibayar sekiranya
Juruteknik Abdel & Coptokil dilarang memasuki premis, pelanggan tidak hadir di premis untuk
membolehkan servis dilakukan; tiada sumber air atau elektrik di dalam premis atau jika
terdapat sebarang masalah dengan kunci pelanggan.
4. Jika sebarang deposit dibayar untuk pengesahan perkhidmatan, pelanggan bersetuju untuk
membayar 20% daripada jumlah yang dibayar sebagai yuran pembatalan.
Abdel & Coptokil mempunyai hak untuk menukar terma dan syarat ini tanpa notis awal.
Untuk tempahan perkhidmatan, ianya boleh dilakukan melalui laman web kami di
www.abdel.com.my, dan www.coptokil.com,. Untuk rujukan atau pertanyaan sila hubungi
perkhidmatan pelanggan kami di 03-3850 2335 (waktu pejabat) dan bercakap melalui
perunding jualan kami.
Abdel & Coptokil akan cuba melayani perkhidmatan pelanggan kami untuk tempahan, namun
operasi perkhidmatan adalah terhad kepada had operasi kami yang tersedia